Last van een winterdip? Zo krijg je meer energie.

 

Voel je je neerslachtig en moe in de winter? Je bent niet de enige. Veel mensen hebben last van een winterdip.

 


Oorzaak winterdip

De ‘winterblues’ wordt meestal veroorzaakt door te weinig natuurlijk licht. De dagen zijn korter en de lichtsterkte van de zon is minder sterk. Hierdoor maak je meer melatonine aan. Melatonine wordt ook wel het slaaphormoon genoemd. Melatonine wordt aangemaakt als je minder wordt blootgesteld aan licht. Op deze manier krijg je ‘s avonds meer slaap. Blauw licht (afkomstig van de zon of van kunstmatig licht) remt de productie van melatonine af. In de winter is het minder lang licht. Een natuurlijk gevolg is dat je meer melatonine aanmaakt en je je vermoeider kunt voelen.

 

Symptomen winterdip

Naast dat je je vermoeid voelt en veel wilt slapen, zijn er nog een andere typische winterdip symptomen: je voelt je nog vermoeid als je in de ochtend uit bed stapt, je voelt je somber, bent passiever dan in de zomer, je eet meer en ongezonder, je kunt je moeilijk concentreren en hebt minder zin in sociale contacten. Met andere woorden: je voelt je ‘bleh’.

 

10 tips voor meer energie in de winter

Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om meer energie te krijgen in de winter:

 

Tip 1: Slaapritme
Door vermoeidheid kan het verleidelijk zijn langer op bed te blijven liggen. Toch is dit geen goed idee. Doe je dit wel, dan verschuift je dag-nacht ritme waardoor je winterdip verergerd. Sta daarom iedere dag rond dezelfde tijd op en ga rond dezelfde tijd naar bed. Wijk hier in het weekend niet teveel van af. Heb je moeite om in slaap te komen? Lees deze tips om beter te slapen.


Tip 2: Ochtendwandeling

De ochtend zon bevat veel blauw licht wat je wakker maakt. Start iedere dag met een ochtendwandeling. Je zult al snel merken hoe verkwikkend dit is en hier de hele dag profijt van hebben.


Tip 3: Kom in beweging
Als je je vermoeid voelt, is de kans groot dat je er als een berg tegen op ziet om te gaan sporten. Toch is regelmatig sporten een goed idee. Sporten stimuleert gelukshormonen, zoals endorfine. Kies hiervoor vaste dagen en tijden in je week. Sport bij voorkeur overdag en buiten.


Tip 4: Vitamines
Eet in de winter genoeg groente en fruit. Slik daarnaast een goede multivitamine (Bonusan is mijn favo merk) plus extra vitamine D (ook wel zonnevitamine genoemd).


Tip 5: Verminder het gebruik van koffie en suiker
Ben je moe dan is de verleiding groot om meer koffie te drinken en naar suikerhoudende producten te grijpen. Beiden geven je snel een energie boost. Helaas is dit van korte duur en krijg je daarna weer een energie dip. Verminder het aantal kopjes koffie per dag en laat geraffineerde suiker staan. Heb je toch zin om te snacken? Kies dan voor gezondere opties, zoals: rauwe ongezouten noten, avocado, pure chocolade, groente of een gekookt eitje.


Tip 6: Neem korte pauzes tijdens je werk

Zorg ervoor dat je niet de hele dag naar je laptop zit te staren, maar gun jezelf afwisseling. Een fijn ritme is na ieder half uur werken, 5 minuten pauze te nemen. Kom achter je laptop vandaan. Draai bijvoorbeeld een leuk muziekje en dans of doe een paar stretch yoga oefeningen of ga een blokje om. Afwisseling in pauzes maakt dat je energieker de dag door komt.


Tip 7: Plan iets om naar uit te kijken

We zitten allemaal meer binnen en er is minder te doen. Wees creatief in de mogelijkheden en plan iets om naar uit te kijken. Regel bijvoorbeeld een campinggasstel en ga na een wandeling heerlijk kneuterig een maaltijd maken in de natuur voor jouw lief en jezelf. Maak een kampvuurtje in je achtertuin. Is er iets dat je heel graag wilt leren? Schrijf je in voor een (online) cursus en start ermee.


Tip 8: Dankbaarheid

Een mooie manier om uit je neerwaartse spiraal te komen, is het beoefenen van dankbaarheid. Benoem aan het eind van iedere dag 3 dingen waar jij die dag dankbaar voor bent. Op deze manier train je je brein te focussen op positieve dingen waardoor je makkelijker uit een dip komt.


Tip 9: Maak van een nood een deugd

Probeer het beste te maken van de donkere dagen. Maak het extra cosy in huis. Steek kaarsjes aan, zorg voor een ontspannen geurtje in huis, houd vaker een wellness avond in je badkamer. Hoe kun jij de donkere dagen gezelliger maken voor jezelf?


Tip 10:  Bijpassende Drops of Heaven producten

Deze 3 Drops of Heaven producten helpen je uit je winterdip te komen:

Drops of Energy

De Drops of Energy auraspray geeft je een energieke boost. Voel je een dipje overdag? Spray de Drops of Energy rondom je hoofd en adem de geur diep in. De geurblend bevat grapefruit, kardemon en rozemarijn.

 

Drops of Stars

De Drops of Stars spray spray je boven je hoofd en/of je kussen als je in bed stapt. De geurblend van lavendel, petitgrain en kamille brengt je zenuwstelstel tot rust en helpt beter te slapen.

 

Oranje calciet

Breng het zonnetje in huis met oranje calciet. Oranje calciet brengt warmte en levensvreugde. Het vermindert neerslachtigheid, depressie en angst.

 

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.

Drops of Inspiration

Unlock the magic inside you!

Ontvang wekelijks inspiratie in je inbox.

Yes, gelukt! Je ontvangt de Selfcare Tips en 10% korting in je mailbox.

Chat
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?