7 HSP tips voor als je hoogsensitief bent

 

Je hebt vast weleens gehoord van de afkorting HSP. HSP staat voor hoogsensitief persoon.

Wat betekent hoogsensitief zijn?
Een HSP is iemand bij wie prikkels en indrukken intenser binnen komen dan bij een gemiddeld persoon. Licht, geur, geluiden.. het komt allemaal harder binnen als je HSP bent. HSP’ers hebben een sterke intuïtie. Stemmingen van andere mensen worden door een HSP subtieler opgepikt. Ook de binnenwereld wordt door een HSP intenser beleeft. HSP’ers hebben doorgaans een voorkeur voor oprechte, diepe gesprekken. Kletsen over koetjes en kalfjes terwijl je daaronder hele andere dingen voelt, is niet aan een HSP besteedt.

Wat is het verschil tussen hoogsensitief en hooggevoelig?
Deze twee woorden worden nog al eens door elkaar gehaald. Iemand die hooggevoelig is, is iemand wordt snel geraakt in emotie. Dit komt omdat er iets is wat hij/zij nog niet verwerkt heeft. Wordt deze pijn aangeraakt, dan zal deze persoon vanuit stress een emotionele reactie geven. Dit gebeurt zo snel, dat je je hier niet bewust van hoeft te zijn. Een HSP kan uiteraard ook onverwerkte issues hebben en daardoor hooggevoelig reageren.

Wat zijn de gevolgen van hoogsensitief zijn?
Het is niet zo gek dat een HSP sneller overprikkeld raakt. Iedere prikkel komt immers intenser binnen. Doordat er zoveel informatie uit de omgeving wordt opgepikt en verwerkt, raakt een HSP sneller vermoeid.
Het kan een uitdaging zijn om te leren omgaan met je hoogsensitiviteit en dit te gaan zien als je kracht. Doordat HSP’ers zoveel oppikken uit hun omgeving, zijn ze vaak empatischer. Een HSP die in haar/zijn kracht staat, weet de opgepikte signalen te vertalen. Niet voor niets zijn veel coaches HSP. Zij hebben hun gevoeligheid weten benutten als kracht en kunnen hierdoor andere mensen goed aanvoelen en begeleiden.

 

7 HSP tips voor als je hoogsensitief bent

 

Tip 1: Onderzoek waar je hooggevoelig reageert
Het kan verwarrend zijn of je iets intuïtief voelt, of dat je het denkt te voelen doordat je ergens hooggevoelig voor bent. Haal de ruis van de lijn door eerlijk naar jezelf te kijken. Waarin reageer je overgevoelig? Zijn er dingen die je nog niet hebt verwerkt? Emoties die je weg stopt en liever niet wilt voelen? Door deze emoties te uiten en helen haal je de ruis van de lijn. Hierdoor versterk je je intuïtie en ben je minder energie kwijt.

 

Tip 2: Accepteer dat je “anders” bent
Veel HSP’ers voelen zich anders dan andere mensen. De wereld komt immers intenser binnen. Je kunt wel proberen om je hier tegen te verzetten maar dit zal je alleen maar meer energie kosten. Accepteer dat dit jou anders en dus uniek maakt. Daar waar we van elkaar verschillen zit onze kracht! Jouw hoogsensitiviteit is jouw superpower. Je voelt mensen en situaties veel sneller en beter aan dan gemiddeld. Doe er je voordeel mee:)

 

Tip 3: Zorg voor rust in je hoofd
Al die prikkels die binnenkomen kunnen je doen duizelen. Daarom is het belangrijk dat je tijd neemt om deze prikkels te verwerken. Wat is voor jou een fijne manier om dit te doen? Veel HSP’ers zijn graag in de natuur. Meditatie kan ook helpen om rust te vinden in je hoofd.

 

Tip 4: Geef extra aandacht aan je lichaam
Omdat je als HSP zo open staat voor prikkels van buitenaf, is het belangrijk om goed contact te hebben met jouw lichaam. Je lichaam geeft subtiele signalen. Hier kun je makkelijk aan voorbij gaan omdat je zoveel prikkels binnenkrijgt van je buitenwereld. Omdat je als HSP empatisch bent, kun je geneigd zijn om jezelf uit het oog te verliezen. Leren luisteren naar je lichaam helpt je te ontdekken wat dingen met jou doen. Kun je hier wat hulp bij gebruiken? Haptotherapie is hier een geweldige manier voor. Ook massage, sporten en yoga kunnen je helpen om je lichaam meer te bewonen.

 

Tip 5: Geef grenzen aan
Een uitdaging voor veel HSP’ers is grenzen aangeven. Om grenzen aan te kunnen geven, moet je ze kunnen voelen. En hier gaat het bij een HSP vaak mis. Als je empatisch bent, kun je zo meegaan in de energie en gedachten van een ander, dat je jezelf uit het oog verliest. Onthou: Je hoeft de wereld niet te redden. En ja, het is helemaal ok (en zelfs nodig!) dat jij doet wat goed is voor jou. Vind je het moeilijk om in het moment te voelen of je iets wel of niet wilt? Geef jezelf dan meer tijd om te voelen. Zeg bijvoorbeeld dat je er je er later op terug komt. Op deze manier oefen je in voelen wat voor jou klopt en zul je dit steeds iets sneller kunnen.

 

Tip 6: Gun jezelf iedere dag me-time
Met alle prikkels die binnenkomen, is het niet gek dat je behoefte hebt aan alleen zijn. Tijd om op te laden. Je kunt uitgeteld op de bank gaan liggen en balen dat je overprikkeld bent. Maar je kunt hier ook een fijn ritueel van maken om langzaam weer terug te komen bij jezelf. Hoe ziet jouw ideale me-time momentje er uit?

 

Tip 7: Bijpassende Drops
Deze Drops is geweldig voor HSP’ers:

 

Drops of Stars

De Drops of Stars collectie helpt je te ontspannen en beter te slapen.

✓  Brengt je zenuwstelsel tot rust
✓  Helpt beter te slapen
✓  Vermindert angst en paniek

Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.
Chat
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?
Hoi! Kan ik je ergens mee helpen?